Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ

Μετά τη βόλτα μας στο χωριό και την παρατήρηση των δέντρων, ασχοληθήκαμε με την αμυγδαλιά. Αναφερθήκαμε στον αρχαιοελληνικό μύθο της και στο λαϊκό παραθύμι της αμυγδαλιάς με το Βοριά. Παρακολουθήσαμε σε ένα πολύ ωραίο βίντεο στο youtube ( https://www.youtube.com/watch?v=-1t3oCNk-Sw ) το μύθο ο οποίος τους άρεσε περισσότερο από το παραμύθι.

Στο τέλος παίρνοντας ιδέα από το μπλογκ μιας συναδέλφου νομίζω ότι ήταν (prosxolika.blogspot.gr) κάναμε τις δικές μας αμυγδαλιές με ποπ κορν (φοβερή ιδέα). Ότι περίσσεψε το φάγαμε.
Το αποτέλεσμα:



Σε κάθε κατασκευή ενσωματώσαμε το μύθο της αμυγδαλιάς για να τον θυμούνται.

ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΞΥΠΝΟΥΝ

Συνεχίζοντας ένα πρόγραμμα που ξεκινήσαμε το Φθινόπωρο με τα δέντρα που υπάρχουν στο χωριό μας, αποφασίσαμε να βγούμε μια βόλτα στο χωριό για να δούμε ποιες αλλαγές έχουν γίνει πάνω στα συγκεκριμένα δέντρα. Παράλληλα θα ψάχναμε να βρούμε αμυγδαλιές στις αυλές των σπιτιών.

Εφοδιαστήκαμε φωτογραφική μηχανή, μαρκαδόρους, χαρτιά και ξεκινήσαμε. Προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τα δέντρα που είχαμε φωτογραφίσει το Φθινόπωρο (μηλιά, αχλαδιά, λωτό, σταφύλι, ροδιά, συκιά.) Είμαστε τυχεροί γιατί το χωριό μας τα έχει όλα. Στην προηγούμενη βόλτα μας τα είχαμε φωτογραφίσει και καταγράψει. Έτσι τώρα τα παιδιά ήταν περίεργα να δούν τι έγιναν τα δέντρα τους.  Το αποτέλεσμα:
ο λωτός
το σταφύλι
η μηλιά
η συκιά
η ροδιά
Κατά τη διάρκεια της βόλτα εντοπίσαμε και κάποια δέντρα με υπέροχα ροζ λουλούδια. Εύλογη απορία. Τι δέντρα είναι; Αμυγδαλιές!!!!!! Η συνέχεια θα δινόταν στην τάξη. 

Η βόλτα έχει και συνέχεια. Έτσι καθίσαμε κάπου να ξεκουραστούμε και να ζωγραφίσουμε όλα αυτά που είχαμε δει.


Το τελικό αποτέλεσμα δικαίωσε τη βόλτα. Η ζωγραφική στην ύπαιθρο έχει "άλλη αξία"





ΝΕΡΟ

Η ενότητα με το Νερό ξεκίνησε κάπως έτσι:

Το σημαντικό ήταν να καταλάβουν τα παιδιά την έννοια ΥΓΡΑ. Έτσι καταλήξαμε στην παρακάτω λίστα με το ποια είναι υγρά και γιατί τα λέμε έτσι:
Τα λέμε δηλαδή ΥΓΡΑ γιατί δεν μπορούμε να τα πιάσουμε.
Και... τι γίνεται με αυτά που ρίχνουμε μέσα σε ένα υγρό: (διαλυτότητα)


Εμείς ανακαλύψαμε ότι όχι μόνο διαλύονται (ζάχαρη, αλάτι) αλλά και αλλάζουν χρώμα (καφές, μπογιά)
Στη συνέχεια μάθαμε τις σύνθετες λέξεις με συνθετικό τη λέξη νερό
ΝΕΡΟ + ΖΑΧΑΡΗ = ΖΑΧΑΡΟΝΕΡΟ
ΝΕΡΟ + ΑΛΑΤΙ = ΑΛΑΤΟΝΕΡΟ
ΝΕΡΟ + ΧΙΟΝΙ + ΧΙΟΝΟΝΕΡΟ
ΝΕΡΟ + ΛΕΜΟΝΙ (;) = ΛΕΜΟΝΟΝΕΡΟ
ΝΕΡΟ + ΛΑΣΠΗ = ΛΑΣΠΟΝΕΡΟ
Η συνέχεια πήγε κάπως έτσι και τα παιδιά προσπαθούσαν να βρουν και να συνθέσουν κάθε λέξη που σκέφτονταν με το νερό. Μερικές ήταν πολύ αστείες και άλλες πολύ μπερδεμένες. Κατάλαβαν όμως τη σύνθεση των λέξεων.

Κατόπιν μιλήσαμε για τις τρεις καταστάσεις του νερού. ΥΓΡΟ - ΣΤΕΡΕΟ - ΑΕΡΙΟ. Είδαμε φωτογραφίες, τις βάλαμε στη σειρά, μάθαμε τις λέξεις, αντιστοιχίσαμε εικόνα με λέξη:








ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ψάχνω να βρω τις λέξεις του νερού σύμφωνα με τον πίνακα αναφοράς
Μαθαίνω το γράμμα Ν του νερού. Στο παρακάτω ποιηματάκι ψάχνουμε να βρούμε το γράμμα Ν, ν να το γράψουμε και να ζωγραφίσουμε κάτι που μας άρεσε:


Σειρά είχε η σημασία του νερού στη ζωή μας. Ακούσαμε την ηχοϊστορία "ο Κύκλος του νερού"

είδαμε τις εικόνες και ακολούθησε συζήτηση. Το αποτέλεσμα ήταν το παρακάτω:

Τελικό στάδιο η κατασκευή της μακέτας για τον κύκλο του νερού και η αξία του στη ζωή μας. Δουλέψαμε ομαδικά, κόψαμε φωτογραφίες από περιοδικά, φανταστήκαμε τι θα κάναμε και ιδού το αποτέλεσμα: